In het spoor van het EK: Nederland vs Oostenrijk
Nieuws
Na de spannende eerste wedstrijd tegen Oekraïne, dat in de Johan Cruijff ArenA met 3-2 verloor van het Nederlands elftal, is het vanavond de beurt aan Oostenrijk om aan te treden tegen het Oranje van Frank de Boer. Oostenrijk won zelf hun eerste wedstrijd van Noord-Macedonië, dus een overwinning zou een grote stap zijn naar groepswinst.
Nightjet
Niet alleen op voetbalgebied hebben de twee landen een rijke historie - ze staan donderdag voor de twintigste keer tegenover elkaar - ook op spoorgebied zijn ze goed met elkaar verbonden. Zo zou de selectie van Oostenrijk heel eenvoudig én op een duurzame manier naar Amsterdam kunnen reizen via de nachttrein vanuit Wenen.
In twaalf uur kunnen ze dan op de plek van bestemming zijn. De toevoeging van de nachttrein aan de dienstregeling past prachtig bij de ambities van de Europese Unie, om reizigers en bedrijven te stimuleren vaker voor de trein te kiezen, zeker in 2021, het Europese Jaar van het Spoor.
Monstrueuze machine
Met zijn 1.92 meter is spits Marko Arnautovic ongetwijfeld een flinke verschijning, maar ook hij valt in het niet naast deze Oostenrijkse machine: The Lady, een kilometer lang en vijf meter hoog. Deze ombouwtrein vernieuwt in een uur tijd ongeveer 200 meter spoor.
Het deel van de trein waar alle werkprocessen in gebeuren, is 177 meter lang. Hier worden verouderde rails en dwarsliggers opgetild en opgeslagen en wordt ballast opgezogen, schoongemaakt en weer deels teruggeplaatst. Begin dit jaar was The Lady in Nederland, inmiddels heeft ze haar thuisland weer opgezocht.
Sneeuw
Oostenrijk en Nederland verschillen veel van elkaar. Op het voetbalveld en op het spoor. Dat heeft natuurlijk te maken met het klimaat in het Alpenland. Het voelt met de tropische temperaturen van de afgelopen weken als een eeuwigheid geleden, maar wanneer er op de eerste sneeuwdag in Nederland het een en ander vastloopt op het spoor, wordt er vaak geroepen: “Neem eens een voorbeeld aan Oostenrijk.”
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Doordat dat land tot één van de meest sneeuwrijke gebieden van Europa behoort, is het spoor daar een stuk beter op voorbereid. Ze steken miljoenen euro’s in elektrisch verwarmde wissels om de treinen gedurende de lange winter te kunnen laten rijden.
Zo speelt sneeuw voor Oostenrijkers een belangrijkere rol in het leven dan voor Nederlanders, ook bij internationals, die op het EK actief zijn. Zo kwam sterspeler David Alaba meerdere jaren kijken bij de Hahnenkammrennen, een jaarlijkse WK-wedstrijd alpineskiën, gaan Xaver Schlager en Konrad Laimer weleens samen skiën en is ook Stefan Ilsanker een fervent skiër. Knappe jongen die foto’s kan vinden van Georginio Wijnaldum of Memphis Depay op skilatten. Zij zoeken tijdens hun vakantie vaak een stuk warmere oorden op.
We gaan het zien
Wordt Oostenrijk vanavond ondergesneeuwd door het Nederlands elftal en drukken we met de kracht van The Lady door de verdediging van Oostenrijk heen? We gaan het vanavond zien!
Lees volgende week meer over het EK in ‘In het spoor van het EK: Met de trein naar Wembley. Alle verhalen in deze serie kun je teruglezen via onderstaande link.
Meer nieuws
-
Bommen Tweede Wereldoorlog verwijderd bij Moordrecht
11 november 2024
-
Duurzaam onderstation bij Hilversum feestelijk opgeleverd
24 oktober 2024
-
Plaquette voor ontplofte trein in Schagen
12 september 2024