Make-over voor het spoor tussen Zutphen en Hengelo
Nieuws
Elf dagen en nachten is er gewerkt aan de spoorbaan, overwegen en wissels tussen Zutphen en Hengelo. Een grootschalige operatie met een geslaagd eindresultaat. Woensdag 23 juni reden de treinen weer. Een terugblik in foto’s.
Conditie op peil houden
Over een traject van ruim 35 kilometer tussen Eefde en Ambt Delden werkten zo’n 250 medewerkers per dag met grote en kleine machines om de klus op het enkelsporige baanvak te klaren. Er zijn 17.500 nieuwe dwarsliggers, anderhalve kilometer nieuwe spoorstaaf en 35.000 ton aan spoorgrind verwerkt. Een klus van deze omvang is eens in de tientallen jaren noodzakelijk om het spoor in goede conditie te houden voor een veilige en betrouwbare treinrit.
Duurzaam
Op het traject zijn in totaal vier wissels vernieuwd. Twee daarvan zijn hergebruikte wissels uit een ander spoorproject. Wel zo duurzaam. Ook 16 duizend van de 35 duizend ton spoorgrind is, nadat het op locatie werd gezeefd, weer teruggebracht. En er is maar anderhalve kilometer nieuwe spoorstaaf neergelegd. De rest hebben we hergebruikt.
Er is niet alleen spoor vernieuwd, maar ook verdwenen. Op het oude stationsemplacement van Markelo zijn 200 meter spoor en twee wissels verwijderd. Het extra passeerspoor was niet meer in gebruik en kon opgeruimd. De treinbeveiliging is op de nieuwe situatie aangepast.
Dit soort klussen vraagt veel van de mensen die er aan werken, maar ook van de omgeving.
Grondverbetering
In Markelo stonden machines die niet vaak in het spoor worden ingezet. Daar is over een lengte van 700 meter grond verbeterd door middel van kalkstabilisatie. Een methode die in de wegenbouw vaker wordt toegepast, maar in het spoor nog niet op zo’n grote schaal.
Bouwmanager Jordi Boer vertelt: “Nadat het oude spoorgrind verwijderd was en de grond op juiste hoogte was gebracht, is er een kalklaag aangebracht die tot 35 cm diepte met een frees vermengd is met de bestaande kleigrond. Door dit te doen krijg je een stevige ondergrond met een goede afwatering. Hierdoor ligt het spoor stabiel en gaan we zakkingen tegen.”
Gigaklus
Jordi was veel op het werk buiten te vinden. “Er is gigantisch veel werk verzet in deze elf dagen. Dit soort klussen vraagt veel van de mensen die er aan werken, maar ook van de omgeving. Zeker in een rustig gebied zoals hier, waar je normaal alleen de vogeltjes hoort fluiten en er om het halfuur een trein langskomt. Nu werkten we op sommige plekken dag en nacht met grote machines.”
“Buiten zitten en slapen met het raam open met dit mooie weer was soms niet te doen. Dat is erg vervelend, maar we kunnen dit soort klussen helaas niet zonder hinder doen. Over het algemeen hebben mensen in het oosten van het land een nuchtere blik: wat moet, dat moet. Dat kreeg ik van een aantal omwonenden ook terug, dat is wel fijn. Gelukkig duurt het nog tientallen jaren voordat we terugkomen voor dit soort grootschalige werkzaamheden.”
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Duurzame funderingen tussen Hoorn-Enkhuizen en Obdam-Hoorn
10 februari 2023
-
'Nieuwe’ wissels in Amsterdam komen uit Eindhoven
12 juli 2022
-
Forse CO2-reductie door circulaire bovenbouwvernieuwing
4 februari 2022