Update dienstregeling hogesnelheidslijn
Nieuws
Het blijft voorlopig mogelijk om alle treinen over de hogesnelheidslijn te rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Reizigers moeten wel rekening houden met een vertraging. Ook kan het voorkomen dat er af en toe treinen uitvallen.
Rijden volgens planning
Gisteren constateerden we dat dat de snelheid op de lijn op meerdere plekken verlaagd moest worden omdat er scheurvorming is aan bruggen en viaducten. Dat komt bovenop een snelheidsbeperking die er al was op de HSL. Daardoor reden er gisteren minder treinen. Nu we de snelheidsbeperking hebben ingevoerd, merken we dat we alle geplande treinen kunnen laten rijden. In eerste instantie was de verwachte vertraging als gevolg van deze snelheidsbeperking enkele minuten. In de praktijk blijkt dat aanzienlijk korter te zijn. Hierdoor is het toch mogelijk dat de gehele dienstregeling gereden kan worden.
Machinisten moest handmatig aangeven waar ze minder hard konden rijden. Sinds vanochtend hebben we dit in de computersystemen verwerkt, waardoor machinisten dit zien in de trein. Daarom is vanochtend besloten toch alle treinen te laten rijden en dat gaat goed. Hoelang deze snelheidsbeperking gaat duren is onbekend.
Viaduct Zuidweg
Donderdag werd bekend dat we op meerdere plekken op de HSL de snelheid moeten verlagen omdat er beginnende scheurvorming is geconstateerd op bruggen en viaducten. Dit was al eerder het geval op de HSL bij viaduct Zuidweg. Daar rijden de treinen sinds het najaar van 2022 met een snelheid van 80 kilometer per uur, in plaats van 300 kilometer per uur. In de Rijpwetering op de HSL-Zuid Noordsectie tussen Tunnel Groene Hart en Hoofddorp zijn 9 kunstwerken (zoals viaducten en bruggen) met een vergelijkbaar ontwerp als viaduct Zuidweg. Hier was een TSB van 160 kilometer per uur van kracht.
Dit komt door constatering van beginnende scheurvorming bij meerdere van deze 9 kunstwerken. Bij de HSL-Zuid is het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, in handen van Infraspeed BV.
Uitkomsten quickscan
In het kader van het onderzoek naar maatregelen die nodig zijn om weer 300 kilometer per uur te kunnen rijden is een quickscan uitgevoerd waaruit blijkt dat het op dit moment niet veilig is om er met een snelheid van 160 kilometer per te blijven rijden. De snelheid is daarom op deze locaties teruggebracht naar 120 kilometer per uur.
Door deze genomen maatregelen lopen de treinen, Intercity’s en internationale treinen, veel vertraging op en is het dus niet meer mogelijk de volledige dienstregeling te kunnen blijven rijden. Hierdoor vallen verschillende treinen tussen Amsterdam en Rotterdam uit. De internationale treinen blijven wel rijden, maar doen langer over de reis.
Oorzaak
De snelheidsbeperking komt door meerdere problemen. Uit de quickscan blijkt dat de constructie van 5 kunstwerken niet sterk genoeg is om 160 kilometer per uur te blijven rijden. De HSL-kunstwerken werden destijds gebouwd door Rijkswaterstaat, in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Bij de bouw van de 10 viaducten blijken constructiefouten te zijn gemaakt.
We zijn direct gestart met nadere analyse en het zoeken naar mogelijke maatregelen die genomen kunnen worden om de snelheid weer te kunnen verhogen, maar kunnen voor nu nog geen prognose afgeven tot hoe lang dit duurt.
ProRail en de HSL-Zuid
De HSL-Zuid (hogesnelheidslijn) is een bijzonder stuk spoor. ProRail is hier ‘hoofdbeheerder’ van. Maar het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, is in handen van Infraspeed BV. ProRail heeft deze spoorlijn niet ontworpen of gebouwd.
Meer nieuws
-
Nog veel werk aan het spoor, prestaties onder druk
20 augustus 2024
-
Opnieuw snelheidsverlaging op de HSL
9 juli 2024
-
Snelheidsbeperking bij Rijpwetering langer van kracht
25 juli 2023