ProRail sluit tijdelijk steengroeves uit
Nieuws
Ballaststenen vanuit drie steengroeves mogen tijdelijk niet worden gebruikt bij werkzaamheden op het spoor. TNO doet in opdracht van ProRail onderzoek naar de samenstelling van de stenen uit gecertificeerde groeves waar spooraannemers ballast mogen afnemen.
Advies TNO
De resultaten van het eerste deel van dit onderzoek laten zien dat enkele gesteenten bij verwerking in het spoor te veel respirabel kwartsstof kunnen afgeven. Dit kan schadelijk zijn voor de gezondheid van spoorwerkers. Hoewel de drie steensoorten de afgelopen jaren niet zijn gebruikt door onze aannemers, neemt ProRail het advies van TNO over en hebben we aannemers laten weten dat we het gebruik van deze ballast in het Nederlandse spoor tijdelijk uitsluiten.
Uitgesloten stenen
Deze stenen zijn tijdelijk uitgesloten:
- Kwartsiet uit groeveTaben Roth (afgelopen jaren niet meer geleverd)
- Granodioriet uit groeve Jelsa (afgelopen jaren niet meer geleverd)
- Graniet uit groeve Glensanda (sinds 2019 niet meer geleverd).
Vervolgonderzoek
Het eerste deel van het TNO-onderzoek wordt in mei 2021 afgerond. De uitkomst hiervan toont aan dat alle, door ProRail benutte, groeves voldoen aan de eisen die ProRail aan ballast stelt. Hiermee voldoen de groeves aan de strengste eisen uit de Europese normen en is de hoeveelheid stof uit deze groeves in de geleverde ballast maximaal gereduceerd. Nu uit de resultaten blijkt dat enkele van de gecertificeerde stenen mogelijk te veel kwartsstof opleveren bij verwerking sluiten we die tijdelijk uit.
Op dit moment werkt TNO al aan vervolgonderzoek waaruit moet blijken hoeveel respirabel kwartsstof er per steensoort daadwerkelijk in verschillende stadia van verwerking vrijkomt bij werkzaamheden op het Nederlandse spoor. Resultaten daarvan worden in de zomer van 2021 verwacht.
Op basis van de uitkomsten van dit tweede onderzoek bepalen we definitief of we de eisen voor de stenen die aannemers mogen gebruiken moeten bijstellen. Dan wordt ook duidelijk of de tijdelijke stop van de nu uitgesloten steengroeves van kracht zal blijven.
Strikter toezicht
Bij werkzaamheden waarbij mogelijk (respirabel) kwartsstof vrijkomt nemen ProRail en de spooraannemers maatregelen voor het borgen van de persoonlijke veiligheid van spoorwerkers. De Arbowet schrijft voor dat deze maatregelen volgens een ‘arbeidshygiënische strategie’ worden genomen. Als deze strategie wordt nageleefd blijft de blootstelling aan respirabel stof en kwartsstof in alle gevallen onder de wettelijke grenswaarden en lopen spoorwerkers geen gezondheidsrisico’s.
Omdat blijkt dat deze maatregelen in de praktijk niet altijd voldoende worden nageleefd hebben ProRail en de aannemers begin april deze regels nogmaals onder de aandacht gebracht bij de medewerkers. Aanvullend daarop gaan bouwmanagers van ProRail strikter controleren op naleving van de afspraken bij het voorbereiden en uitvoeren van spoorwerkzaamheden.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Stand van zaken infaseren kwartsloze ballast bij spoorwerkzaamheden
28 april 2023
-
ProRail in gesprek over meer tijd voor invoering kwartsloze ballast
17 maart 2023
-
Promovendi gezocht voor onderzoek naar spoordijken
11 augustus 2022