Toename spoorgoederenverkeer ondanks belemmeringen
Nieuws
2021 is het drukste jaar ooit gemeten als het gaat om vervoer van goederen over het spoor. Nog nooit reden er zoveel treinen over de grens met Duitsland en van en naar de Rotterdamse haven als vorig jaar. Extra opmerkelijk, omdat veel werkzaamheden en de weersomstandigheden ervoor zorgden dat het spoorgoederenvervoer niet altijd door kon rijden.
Groei ondanks de pandemie
Er passeerden vorig jaar 46.600 goederentreinen de grensovergangen met Duitsland. Daarmee neemt het spoorgoederenvervoer richting onze oosterburen, ondanks de pandemie met 7 procent toe ten opzichte van 2020. Ten opzichte van de 2019, het jaar voor corona, is de stijging 3 procent.
De Rotterdamse haven groeide ten opzichte van 2020 en 2019 met respectievelijk 10 en 6 procent tot 37.600 goederentreinen in 2021. Richting België reden minder treinen. In 2021 waren het er 12.200, een daling van 7 en 10 procent ten opzichte van 2020 en 2019.
Jaarrapport
Het vervoeren van goederen is nodig om de economie draaiende te houden. Meer goederenvervoer over het spoor zorgt voor minder goederenvervoer via de weg en door de lucht. Daarmee is spoorgoederenvervoer een duurzame manier van transport. We zijn blij dat we heraan bij kunnen dragen.
Nieuwe containershuttles
Corona zorgde ervoor dat het goederenvervoer in 2020 enigszins daalde. Omdat het herstel al in 2020 inzette is het logisch dat het spoorgoederenverkeer is toegenomen in 2021. Vooral door de start van nieuwe containershuttles en meer ritten op bestaande verbindingen is het aantal goederentreinen ook hoger uitgekomen dan in 2019.
Werk en weer
Werk in Duitsland aan het derde spoor Zevenaar–Oberhausen en onderhoud tussen Venlo en Viersen had tot gevolg dat veel goederentreinen moesten worden omgeleid. Ook werkzaamheden voor de aansluiting van het Theemswegtracé op de Havenspoorlijn zorgde voor aanpassingen in het spoorverkeer. Uiteraard is in het voortraject daarvan veelvuldig overleg geweest met belanghebbenden om daar zo goed mogelijk op in te spelen.
Ook slechte weersomstandigheden zorgde voor hinder, zoals het winterweer van februari. Hevige regenval in juli zorgde voor veel schade aan spoorlijnen in België en de Duitse Eifel, waardoor ook goederentreinen van en naar Nederland uitvielen.
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
Het heuvelen gebeurt op Kijfhoek weer automatisch
29 augustus 2024
-
ProRail zet volop in op verbeteringen aan de Rotterdamse haven
15 juli 2024
-
Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd
12 maart 2024