Vertraging op de hogesnelheidslijn door ontwerpfout
Nieuws
Veel treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) zijn vertraagd. Dat komt door schade aan een viaduct ter hoogte van Rijpwetering. Daarom rijden treinen daar nu tijdelijk langzamer. Mede door deze vertraging halen we niet onze doelstelling met betrekking tot het op tijd rijden op de HSL.
Scheuren
De schade aan het viaduct is eind oktober aangetroffen. Het gaat om scheuren in de lassen. De oorzaak hiervoor is een ontwerpfout, die tijdens de aanleg van de HSL is gemaakt. ProRail heeft de HSL na aanleg in beheer genomen. Om ervoor te zorgen dat de schade niet groter wordt, is de snelheid van treinen op dat deel van het spoor verlaagd tot 80 kilometer per uur. Normaal rijden treinen daar 160 of zelfs 300 kilometer per uur.
Met 80 kilometer per uur kunnen de treinen weer veilig over het spoor rijden. Deze verlaagde snelheid zorgt voor ongeveer drie minuten vertraging voor IC Direct treinen en vijf á zes minuten voor de Thalys en Eurostar.
Ook andere bouwconstructies onderzocht
In het gebied rondom het viaduct zijn over een lengte van ongeveer acht kilometer nog negen anderen bouwconstructies die op dezelfde manier zijn ontworpen. Deze worden onderzocht om zeker te zijn dat daar ook geen scheuren ontstaan. Daarom is besloten de snelheid in dit gebied te verlagen naar 160 kilometer per uur.
Veiligheid prioriteit
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail en NS de opdracht gegeven ervoor te zorgen minimaal 82,1% van de reizigers op de HSL niet meer dan vijf minuten vertraging op loopt. Door de ontwerpfout in het viaduct halen we deze doelstelling in 2022 niet.
Dat vinden wij vooral voor reizigers erg vervelend, maar de veiligheid op het spoor heeft ten alle tijden prioriteit. We werken er, samen met de betrokken partners, aan om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Meer nieuws
-
Nog veel werk aan het spoor, prestaties onder druk
20 augustus 2024
-
Opnieuw snelheidsverlaging op de HSL
9 juli 2024
-
Update dienstregeling hogesnelheidslijn
25 januari 2024