Wat zijn die vonken langs het spoor?
Nieuws
Om het toenemende treinverkeer soepel te laten verlopen, moet het spoor in optimale conditie blijven. Daarom wordt elk stuk spoor periodiek geslepen door een slijptrein. Sommige druk bereden stukken zelfs twee keer per jaar. In deze video leggen de vakspecialisten van ProRail uit hoe het slijpen van het spoor precies in z’n werk gaat.
Vernieuwen van het spoor
Het Nederlandse spoor is een van de drukste in Europa, en het aantal treinen neemt toe. ProRail zorgt voor een veilig en duurzaam spoor dat klaar is voor meer goederen- en reizigerstreinen. Samen met erkende spooraannemers onderhouden en vernieuwen wij daarom continu spoor, wissels en stations. De afdeling Asset Management van ProRail is verantwoordelijk voor het spoorstaafonderhoud. Deze afdeling maakt jaarlijks de planningen voor de onderhoudswerkzaamheden met de slijptreinen en freestreinen. Dit wordt vervolgens uitgevoerd door de spooraannemers.
Stiller spoor
De slijptrein rijdt een paar keer stapvoets over het spoor, waarbij hij enkele tiende millimeters van het spoor afslijpt. De vorm van de spoorstaven wordt zo hersteld en oneffenheden verdwijnen. Nadat de slijptrein klaar is, blijven er kleine ribbeltjes achter op de rails. Die ribbeltjes zorgen voor een ander spoorgeluid. Dat duurt zes tot tien weken. Daarna wordt het spoorgeluid minder. Het slijpen van het spoor zorgt dus voor een stiller spoor. Slijptreinen rijden vooral ’s nachts. Hierdoor wordt de treinenloop zo min mogelijk verstoord.
Meer nieuws
-
Plannen voor geluidsschermen door hele land definitief
28 januari 2025
-
Geluidsoverlast op Amsterdam Centraal bijna voorbij
17 oktober 2024
-
Plannen Meerjarenprogramma Geluidsanering gedeeld
17 september 2024