: Personeelstekort treinverkeersleiding
Helaas heeft ProRail meerdere keren moeten besluiten minder treinen te laten rijden dan de gebruikelijke dienstregeling. Eén van de redenen daarvoor is een tekort aan personeel op onze verkeersleidingsposten.
Dat besluit nemen we niet lichtzinnig en vinden we heel vervelend om te nemen. Voor zowel de vervoerders en de reizigers die van het spoor gebruik maken. We snappen ook dat het veel vragen oproept en we hopen dat onderstaande antwoorden daar wat duidelijkheid in kunnen bieden.
Lees het bericht over extra maatregelen
Lees het bericht over problemen bij Verkeersleiding
Over het werk
- Wat doet een treinverkeersleider?
- Waarom is de treinverkeersleider belangrijk voor het treinverkeer?
- Waarom is het werk van treinverkeersleiders niet geautomatiseerd?
- Hoe word je treinverkeersleider?
- Wat maakt het werk van een treinverkeersleider zo moeilijk?
- Waarom kan iemand van een andere verkeerleidingspost het werk niet overnemen?
- Kunnen er geen treinverkeersleiders uit buurlanden worden ingehuurd?
Over het tekort
- Waarom is er een personeelstekort bij treinverkeersleiding?
- Waarom speelt het tekort bij treinverkeersleiding vooral in de zomer?
- Waarom heeft ProRail het tekort niet eerder zien aankomen?
- Waarom is er onrust onder treinverkeersleiders op sommige posten?
- Hoe bepaalt ProRail welke treinen uitvallen bij te weinig treinverkeersleiders?
- Hoe kan het dat één zieke treinverkeersleider kan leiden tot minder treinen?
- Welke invloed heeft de onrust op het bijspringen op een post waar een tekort dreigt?
- Hoeveel treinverkeersleiders heeft ProRail en hoeveel zijn er nodig?
- Wat doet ProRail om het personeelstekort bij verkeersleiding op te lossen?
- Hoe gaat die nieuwe koers voor verkeersleiding eruit zien?