Groningen - Leeuwarden : Extra sneltreinen (Project gerealiseerd)
Op dit moment rijden er tussen Groningen en Leeuwarden twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Een extra sneltrein is nodig, omdat steeds meer mensen met de trein reizen. Vooral in de spits. Twee sneltreinen en twee stoptreinen per richting, per uur verhoogt de kwaliteit en het comfort voor de reizigers.
- Locatie
- Groningen - Leeuwarden
- Programma
- Spoorplan Noord-Nederland
- Startdatum
- 2018
- Einddatum
- 2020
Spoorplan Noord-Nederland
ProRail werkt met de provincies Groningen en Friesland en de betrokken gemeentes samen in het Spoorplan Noord-Nederland. Hiermee vergroten we de bereikbaarheid van het noorden, door meer treinverkeer, kortere reistijden en sneller overstappen. De extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden is hier onderdeel van. Om dit te bereiken, passen we het spoor, overwegen en sommige stations aan op het traject Groningen-Leeuwarden.
Méér mobiliteit
De verbinding tussen Groningen en Leeuwarden wordt dus beter. In de spits rijden straks langere treinen. En dat levert meer zitplekken op, zowel in de stop- als in de sneltrein. Een flinke vooruitgang voor reizigers en daarmee ook voor de mobiliteit in Noord-Nederland.
Een veilig spoor
De extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden betekent dat er meer en langere treinen gaan rijden. Die op sommige punten ook nog eens sneller gaan rijden. Om het spoor verilig te houden, is een aantal overwegen aangepakt. Dit verbetert niet enkel de veiligheid, maar ook de doorstroom van het verkeer.
In Groningen vervingen wij de overweg bij de Paterwoldseweg door een onderdoorgang. Datzelfde deden wij in Hurdegaryp en bij de overweg bij de Goddeloze Singel. Om de veiligheid verder te vergroten, gaan er in totaal op het traject vijf particuliere overwegen dicht. Drie onbeveiligde overwegen beveiligen we met halve overwegbomen.
Sporen en perrons
Voor de extra sneltrein en de langere sneltreinen in de spits zijn aanpassingen nodig aan de sporen en perrons. Die aanpassingen zijn niet overal even groot. Zo hoeven we in Feanwâlden, De Westereen, Buitenpost en Grijpskerk alleen de perrons te verlengen.
Indrukwekkende werkzaamheden
Om de extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden mogelijk te maken, werken wij tot en met 2020 op het hele traject. Dit zijn vaak indrukwekkende werkzaamheden, maar deze leiden soms tot ongemak voor reizigers en omwonenden. We doen ons best om de overlast te beperken, door zo veel mogelijk overdag te werken en de werkzaamheden voor meerdere projecten in het noorden te combineren.
Extra spoor en verplaatste seinen
Om de extra sneltrein in de dienstregeling te passen, is ook een stuk extra spoor nodig tussen Hoogkerk en Zuidhorn. Zuidhorn krijgt een keerspoor zodat de pendeltrein tussen Groningen en Zuidhorn kan blijven rijden.
Tussen Leeuwarden-Feanwâlden en Grijpskerk-Hoogkerk gaat de snelheid omhoog. Hiervoor verplaatsen we de seinen voor de trein en leggen we het spoor in de bocht bij Tytsjerk er schuiner in. Ook het veiligheidssysteem krijgt een update door de snelheidsverhoging.
Onderzoek en voorbereiding
De afgelopen jaren stonden in het teken van onderzoek en voorbereiding. Het tracébesluit werd in begin 2018 genomen. Datzelfde jaar zijn we gestart met werkzaamheden als het kappen van bomen, het verleggen van kabels en leidingen, het inrichten van bouwterreinen en het voorbereiden van verkeersafzettingen.
Miniserie
In een vierdelige miniserie krijg je een kijkje achter de schermen bij dit indrukwekkende project.
Financiering
ProRail voert ESGL uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies Groningen en Fryslân en in samenwerking met alle betrokken gemeentes. Voor de extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden is 171 miljoen euro beschikbaar.
Deze financiering komt uit het Regiospecifiek Pakket, de compensatie voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn, de provincies Groningen en Fryslân en het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Spoorplan Noord-Nederland
Dit project maakt onderdeel uit van het programma Spoorplan Noord-Nederland. In dit project wordt het spoornetwerk naar de noordelijke provincies verbeterd. De nieuwe spoorboog zorgt voor betere verbindingen naar Leeuwarden, Groningen en Zwolle.
Meer informatie
In samenwerking met
Gerelateerde projecten
-
Aanpassingen station Leeuwarden
Leeuwarden
-
Nieuwe onderdoorgang en langere perrons
Hurdegaryp
-
Spoorverdubbeling en spoorbrug
Zuidhorn-Hoogkerk
-
Onderdoorgang Paterswoldseweg
Groningen