Rijpwetering : Herstel HSL-viaduct Rijpwetering

ProRail gaat de constructie van het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering herstellen en verbeteren, en de aangrenzende spoorbaan verstevigen. In stalen onderdelen van het viaduct zijn in de loop der jaren scheurtjes ontstaan en de spoorbaan aansluitend op het viaduct is verschoven. De treinen kunnen er nu niet de normale, maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 31 januari 2025.
Locatie
Rijpwetering
Startdatum
2024
Einddatum
2026

Constructie onvoldoende sterk

Uit onderzoek blijkt dat de constructie van het viaduct momenteel onvoldoende sterk is. Je kunt wel veilig onder het viaduct lopen of rijden. De treinen rijden er tijdelijk langzamer. ProRail werkt samen met HSL-beheerder Infraspeed en aannemer BAM aan herstel en verbetering van de constructie, zodat de treinen er weer met 300 kilometer per uur kunnen rijden. Dat gebeurt in twee delen: aanbrengen van een nieuwe palenwand en herstelwerkzaamheden aan het viaduct Zuidweg.

HSL-viaduct Rijpwetering
Aan de linkerkant het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering

Voorbereidende werkzaamheden

BAM gaat een nieuwe palenwand in de grond aanbrengen ter versteviging van de spoorbaan. Deze palenwand wordt ongeveer 380 meter lang en komt tussen het spoor en de Blauwemolenweg, in het verlengde van en tussen de bestaande damwanden tot ongeveer ter hoogte van de inrit naar de Blauwe Molen.

Om de palenwand snel en veilig te kunnen aanbrengen, wordt de Blauwemolenweg afgesloten voor al het verkeer, met uitzondering van het bestemmingsverkeer. Het daadwerkelijk aanbrengen van deze palenwand gebeurt volgens huidige planning vanaf november 2025. Vanaf de zomer gaat de Blauwemolenweg al dicht vanwege voorbereidende werkzaamheden, zoals het dempen van sloten voor de stabilisatie van de bouwmachines.

Tijdelijk fietspad en hulpbrug

In afstemming met de gemeente Kaag en Braassem is er een omleidingsplan vastgesteld voor fietsverkeer dat niet meer van de Blauwemolenweg gebruik kan maken. Vanaf half februari 2025 gaat BAM een tijdelijk fiets- en voetgangerspad aanleggen aan de zuidkant van het spoor, in het verlengde van de Hoogmadeseweg tot aan de Zuidzijderkade. Om de veiligheid voor fietsers op de Hoogmadeseweg te waarborgen, worden de bestaande fietssuggestiestroken verbreed. Daarnaast gaat BAM extra (plak)drempels aanleggen om de snelheid van het verkeer te verlagen.

In afstemming met het Waterschap vervangt BAM de fietsbrug over de Zuidzijdervaart door een tijdelijke hulpbrug. Deze tijdelijke hulpbrug is voor fietsers, bouwverkeer en bestemmingsverkeer Blauwemolenweg. Onder de tijdelijke hulpbrug kunnen geen boten varen. De Zuidzijdervaart open houden is helaas niet mogelijk vanwege de (lengte)transporten die over de brug moeten. Verder gaat BAM de Zuidzijderweg verbreden en een gescheiden fietsstrook aanbrengen, zodat fietsers en het bouwverkeer er veilig kunnen rijden. Opritten van huis- of perceeleigenaren blijven toegankelijk.

Hogesnelheidslijn

De HSL-Zuid (hogesnelheidslijn) is een bijzonder stuk spoor. ProRail is hier ‘hoofdbeheerder’ van. Maar het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, is in handen van Infraspeed BV. ProRail heeft deze spoorlijn niet ontworpen of gebouwd.

Lees meer Lees meer

Hinder voor omgeving

De werkzaamheden kunnen hinder veroorzaken. We zoeken naar oplossingen om de hinder te beperken. BAM draait bijvoorbeeld de palen in de grond, dat zorgt voor veel minder trillingen en geluidsoverlast dan heien. BAM informeert de omgeving over de bouwwerkzaamheden via de BouwApp onder het project ‘Werkzaamheden HSL-spoor Rijpwetering’. Heb je een vraag over het project? Neem dan contact op met onze afdeling Publieksvoorlichting.

Neem contact op met Publieksvoorlichting

Herstel viaduct Zuidweg

Naast het aanbrengen van de palenwand, gaan we ook het viaduct Zuidweg herstellen en verbeteren. We vernieuwen bijvoorbeeld het zuidelijke landhoofd (steunpunt) van het viaduct en versterken de dwarsfixaties tussen de verschillende onderdelen van het viaduct. De herstelwerkzaamheden aan het viaduct zullen plaatsvinden nadat de nieuwe palenwand tussen het spoor en de Blauwemolenweg is gebouwd. De komende maanden vindt er al wel betonreparatie aan het viaduct plaats.

Gerelateerd nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers