Delft : Spoorzone Delft: van spoor naar stad (Project gerealiseerd)
Na bijna tien jaar bouwen is het einde van project Spoorzone Delft in zicht. De grote ondergrondse en spoorse werken in Delft – de spoortunnel, de parkeergarage en de fietsenstallingen – zijn gereed. Op 20 januari 2018 vierde ProRail met gemeente Delft en de Delftenaren, de overgang van spoor naar stad.
- Locatie
- Delft
- Startdatum
- 2009
- Einddatum
- 2017
Hardlopen door de nieuwe spoortunnel
Op zaterdag 20 januari 2018 kregen alle Delftenaren voor één keer de gelegenheid om hard te lopen door de nieuwe spoortunnel - de Willem van Oranjetunnel - of mee te doen aan een spannende ondergrondse lampionnenwandeling. Jongeren konden zich al skatend en dansend uitleven in de nieuwe Prinsenhofgarage, of zich onderdompelen in de wondere wereld van techniek.
Metamorfose
De binnenstad van Delft onderging een metamorfose. Het oude treinviaduct dat aan het eind van zijn levensduur was, maakte in 2015 plaats voor een ruim 2 kilometer lange spoortunnel met ondergronds station en ruimte voor vier sporen. Bovenop werd het nieuwe stadskantoor met de geïntegreerde stationshal de grote blikvanger.
Waar eerst de Prinses Irenetunnel lag, ligt nu de Ireneboulevard. Doorgaand verkeer rijdt over de verlengde Coenderstraat en de tramlijnen 1 en 19 rijden over hun definitieve tracé. Het nieuwe Bolwerk verwijst naar vroegere tijden. Ook sluit het naadloos aan op de heringerichte openbare ruimte, net als de gracht aan de Spoorsingel. Komende tijd zullen op de lege plekken in de Spoorzone nieuwe wijken verrijzen.
Tweede tunnelbuis
De tweede tunnelbuis is in 2017 casco opgeleverd, zodat hij klaar ligt voor de geplande spooruitbreiding Rijswijk–Rotterdam. Deze uitbreiding is nodig om vanaf 2028 het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer te kunnen realiseren. De tweede tunnelbuis is een exacte kopie van de buis die sinds 2015 in gebruik is.
Station
Het nieuwe station heeft een lichte en rustige uitstraling. Door de ruime opzet van de roltrappen is er volop daglicht op de perrons, terwijl die toch op 8 meter diepte liggen. Het dak van de stationshal springt in het oog: welvende lamellen laten een historische plattegrond van Delft zien in Delfts blauw.
Behalve een grote fietsenstalling die direct aan de stationshal grenst, is een ondergrondse parkeergarage gerealiseerd. Reizigers zijn dan ook tevreden over het station. Ze waarderen het met een dikke 7.
Meer informatie
Gerelateerde projecten
-
Vernieuwing station Delft Campus
Delft
-
Spoorverdubbeling en onderdoorgang
Rijswijk
-
Vernieuwing station Delft
Delft