Delft : Vernieuwing station Delft
Steeds meer mensen pakken de trein tussen Den Haag en Rotterdam. Als we het spoor niet aanpassen ontstaan er – net als op de weg – flinke files. Om alle reizigers op tijd naar hun bestemming te brengen, moeten er meer treinen kunnen rijden. Daarom breiden we het station van Delft uit met een extra perron en twee sporen.
- Locatie
- Delft
- Programma
- Hoogfrequent Spoorvervoer
- Startdatum
- 2019
- Einddatum
- 2024
Alweer?
Het is nog maar vijf jaar geleden dat het station van Delft helemaal is vernieuwd. De stationshal kwam samen met het stadskantoor van de gemeente in een nieuw gebouw. En de sporen, tot dan toe in het straatbeeld, verdwenen onder de grond.
De spoortunnel die toen is aangelegd, is in 2018 uitgebreid met een extra tunnelbuis. In die tunnelbuis kunnen we nu twee extra sporen aanleggen. Tegelijkertijd bouwen we een nieuw perron en sluiten dat aan op de stationshal. In feite een kopie van het huidige perron.
Maatregelen tegen geluid
De extra treinen mogen uiteraard niet leiden tot meer geluid dan is toegestaan. Om die reden plaatsen we bij de inritten van de spoortunnel geluidsschermen om geluidhinder te beperken.
DSM
Het fabrieksterrein van DSM heeft een eigen aansluiting op de spoorlijn. De aansluiting wordt aangepast op de nieuwe sporenlayout.
Nieuws over dit project
-
Nieuw perron in Delft is open
2 augustus 2024
-
Testrijden op nieuwe sporen in Delft
3 mei 2024
-
Levensechte crisisoefeningen in spoortunnel Delft
14 maart 2024
Meer treinen
De vernieuwing van station Delft is een onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) op het traject Rijswijk-Rotterdam. Binnen dit deelprogramma van PHS zorgen wij ervoor dat er straks tussen Den Haag en Rotterdam meer treinen kunnen rijden.
Bekijk hier de video's over de werkzaamheden voor PHS Rijswijk - Rotterdam