3, 2, 1… Start! Weer recordaantal treinen naar Zandvoort
Nieuws
Dit jaar is Zandvoort weer het toneel van de Dutch Grand Prix. Net als veel Formule 1-fans zit ook ProRail op het puntje van onze stoel. Tijdens het raceweekend wordt namelijk ook van ons een topprestatie gevraagd: samen met NS laten we twaalf treinen per uur rijden om dagelijks bijna 40.000 fans naar het circuit te brengen. En weer terug natuurlijk.
Unicum in Nederland
Vandaag start de speciale dienstregeling tussen Amsterdam en Zandvoort aan Zee. Elke vijf minuten rijdt er een trein, waar zo’n duizend racefans in passen. Deze dienstregeling is een unicum in Nederland en komt niet zomaar tot stand. Niet minder dan elf van onze afdelingen zijn erbij betrokken. Sommige begonnen al in januari met de voorbereidingen voor deze editie. En ook op de Formule 1-dagen zelf staan collega’s paraat om de dienstregeling zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Lees hier wat wij daarvoor doen
Extra inspecties en onderhoud
We doen er alles aan om storingen nu en tijdens het Grand Prix-weekend te voorkomen. Daarom voerde onze afdeling Assetmanagement extra inspecties uit en hebben we het spoor extra onderhouden. Waar nodig zijn onderdelen in de infra vervangen.
Extra treinverkeersleiders
Als je zo’n recordaantal treinen laat rijden, moet dat allemaal goed in de gaten gehouden worden vanuit de verkeersleidingsposten in Alkmaar en Amsterdam. Een groep met extra treinverkeersleiders zorgt ervoor dat bij mogelijke incidenten ingegrepen wordt, zodat vertraging zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Storingsploegen staan paraat
Onze aannemers staan met storingsploegen op strategische plaatsen langs het spoor om snel te handelen bij incidenten of storingen. Mocht er onverhoopt toch een storing ontstaan, dan doen we er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen. Dat geldt ook voor onze IT-afdeling. Zonder IT rijden er namelijk geen treinen. Daarom is de helpdesk 24/7 bereikbaar en kunnen monteurs snel ter plaatse zijn, mocht dat nodig blijken.
Extra incidentenbestrijders
We hopen natuurlijk dat het niet nodig is, maar onze incidentenbestrijders staan klaar om reizigers op te vangen als er toch iets mis gaat op het spoor. Zij zullen er alles aan doen om reizigers die bijvoorbeeld stranden in een trein, zo snel mogelijk weer op pad te helpen. Want die race wil je niet missen natuurlijk.
Overwegen en wegslepen
Alle overwegen tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee zijn tijdens de Grand Prix gesloten voor het wegverkeer. Er rijden op dat moment namelijk zoveel treinen dat het te onveilig is om over te steken. Hierover zijn afspraken gemaakt met de organisatie en de verschillende gemeentes.
Treedt er een storing op of gaat een trein kapot, dan moeten we ervoor zorgen dat het spoor zo snel mogelijk weer vrij is voor (andere) treinen. Daarom staat er uit voorzorg een wegsleeplocomotief klaar op station Haarlem. Deze locomotief rijdt niet op elektriciteit maar op diesel. Het kan namelijk zo zijn dat er bij een storing geen stroom beschikbaar is. Deze locomotief kan ook zonder stroom bij een gestrande trein komen.
Samenwerking met NS en hulpdiensten
De samenwerking tussen ProRail, NS en hulpdiensten is cruciaal om alles goed en veilig te laten verlopen. Er is continu afstemming en overleg. Alles om ervoor te zorgen dat iedereen veilig en soepel naar de Dutch Grand Prix kan.
Meer nieuws
-
Bommen Tweede Wereldoorlog verwijderd bij Moordrecht
11 november 2024
-
Duurzaam onderstation bij Hilversum feestelijk opgeleverd
24 oktober 2024
-
Plaquette voor ontplofte trein in Schagen
12 september 2024