Nieuw station Ede-Wageningen geopend
Nieuws
Al ruim vier jaar bouwt aannemerscombinatie EdesPoort (Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen) aan het nieuwe station Ede-Wageningen. Reizigers namen het gloednieuwe station op vrijdag 23 februari voor het eerst in gebruik. De reizigers werden verwelkomd door door Karen te Boome (directeur ProRail Stations), Maarten Haverkamp (regiodirecteur NS) en Peter de Pater (wethouder gemeente Ede). Zij deelden smaakvolle smoothies uit.
Nieuw station was nodig
Voor de bouw van het nieuwe station waren diverse redenen. Eén daarvan is dat Ede-Wageningen op de route ligt tussen Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Op dit traject gaan meer treinen rijden. Een andere reden is dat de regio, inclusief de stad Ede, groeit qua inwonersaantal. In de directe stationsomgeving zijn recent twee woonwijken ontwikkeld (kazerneterreinen en Enka). Dit betekent dat meer mensen gebruik maken van het station. Hierdoor liepen het (bus)station en het spoor tegen hun grenzen aan. Ook het huidige stationsgebouw uit 1984 was toe aan een moderne inrichting en eigentijdse voorzieningen met winkels.
Een derde reden was dat spoorwegovergangen steeds vaker en langer gesloten waren. Dit komt omdat er meer treinen rijden dan voorheen. We hebben enkele overgangen vervangen door tunnels en een fiets- en wandelbrug. Hierdoor kunnen mensen sneller en veiliger het spoor oversteken.
Toegankelijk en duurzaam
Het nieuwe station, inclusief busplein en P&R, is toegankelijk voor mensen met een beperking. Vanuit de perrontunnel bereik je alle perrons via roltrappen en liften. Je vindt blindegeleidelijnen bij de trappen en brailleplaatjes voor oriëntatie bij de liften. En de perronhoogte is aangepast. Dit maakt in- en uitstappen in de trein makkelijker.
Station Ede-Wageningen behoort tot de grootste houtbouwprojecten van het land. In hout wordt veel CO2 opgeslagen, in tegenstelling tot de productie van andere bouwmaterialen. Hierbij wordt juist CO2 geproduceerd. Op het dak liggen zonnepanelen die energie leveren aan het station. Het dak is ook voorzien van een sedum: dit isoleert het gebouw en verhoogt het rendement van de zonnepanelen. Alle neerslag in het verharde deel van het stationsgebied wordt in de directe omgeving geïnfiltreerd.
Wat een prachtige transformatie heeft station Ede-Wageningen doorgemaakt.
Groot compliment
Directeur ProRail Stations Karen te Boome is trots op het nieuwe station. "Wat een transformatie heeft station Ede-Wageningen doorgemaakt. Van het dak met de mooie grote houten driehoeken, nieuwe sporen, een moderne fietsenstalling tot de toren met de klok. Prachtig! We hebben net de stationsbelevingsmonitor gepresenteerd over 2023. Ik ben benieuwd hoe hoog het cijfer zal zijn voor Ede-Wageningen in 2024 en volgende jaren."
Regiodirecteur NS Maarten Haverkamp deelt haar trots: "Het station Ede-Wageningen is door de verbouwing weer klaar voor de toekomst. Als het aan NS ligt, is dat een toekomst meer treinen en reizigers. Een groot compliment aan de gemeente Ede en wethouder De Pater in het bijzonder. Zij hebben echt hun nek uitgestoken." Ook de wethouder is blij: "Dat we nu het nieuwe station kunnen gebruiken, is een belangrijke mijlpaal voor Ede en de regio."
Nog niet klaar
Het station is nog niet helemaal klaar. Na 23 februari is er nog bouwtijd nodig om het oude stationsgebouw te slopen en de fiets- en voetgangerstunnel (Westtunnel) af te maken en het Noord- en Zuidplein in te richten. Daar wordt ook groen aangelegd. Ook worden de winkel- en horecaruimtes in het station nog ingericht en komt er een nieuwe parkeergarage naast het busplein. In het voorjaar van 2026 zijn de werkzaamheden gereed. Dan is het nieuwe station Ede-Wageningen écht klaar voor de toekomst.
Spoorzone Ede
Ede maakt zich klaar voor een groeiend aantal reizigers, bezoekers en inwoners. En door het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer rijden er straks meer treinen tussen Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Het project Spoorzone Ede is onderdeel van dat programma.
Meer nieuws
-
Raildagen: neem een kijkje achter de schermen
12 september 2024
-
Twaalf treinen per uur naar Zandvoort ‘geen sinecure’
16 augustus 2024
-
Veel werkzaamheden houden Zuid-Holland bereikbaar komende jaren
28 juni 2024