Veel zomerwerk op de planning
Nieuws
Ook deze zomer werken ProRail en aannemers op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar staan er zelfs meer werkzaamheden dan ooit op het programma. Reizigers dienen dan rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele geluids- of verlichtingsoverlast.
Werkstromen combineren
Grootschalig onderhoud en vernieuwing van het spoor is nodig, omdat het op sommige plekken einde levensduur is. "Ons spoor stamt veelal van vlak na de Tweede Wereldoorlog en gaat zo'n veertig jaar mee", legt John Voppen, CEO bij ProRail, uit. "Nu zijn we tachtig jaar verder. En dus is er op veel plekken een tweede ronde met groot onderhoud nodig. Tegelijkertijd willen we het spoornetwerk uitbreiden voor meer en beter treinverkeer. Deze werkstromen combineren we graag, want daarmee zorgen we voor minder hinder en het is in kosten efficiënter."
Leeuwarden en Ede-Wageningen
Een aantal projecten springt deze zomer erbovenuit. Die duren lang of hebben veel impact op reizigers of omwonenden. Bijvoorbeeld de werkzaamheden op en rond station Leeuwarden. Al vanaf 1 juni is de aannemer daar aan het werk en dat zal tot en met 9 juli duren. Er rijden dan minder en soms helemaal geen treinen. Aan de noordkant van station Leeuwarden verwijderen we alle sporen en wissels. De bovenleiding breiden we uit en vernieuwen we en het spoor leggen we slimmer terug. Daardoor kunnen treinen sneller rijden, is er minder kans op storingen en komt er ruimte voor een extra trein van en naar Sneek.
Lees meer over Leeuwarden Lees meer over Leeuwarden
De laatste delen van het oude station Ede-Wageningen worden deze zomer gesloopt. Dat gebeurt van 29 juli tot 13 augustus. Tegelijkertijd rijden we dan een nieuwe tunnel voor fietsers en voetgangers op de juiste plek. Ook werken we op en rond het spoor en de perrons om de laatste hand te leggen aan het nieuwe station.
Lees meer over Ede-Wageningen Lees meer over Ede-Wageningen
Nieuw, tijdelijk spoor in Vught
Wat zuidelijker, in het Noord-Brabantse Vught, starten we met de aanleg van een nieuw, tijdelijk spoor. Vanaf 18 juni tot en met 23 juni rijden daarom geen treinen tussen 's-Hertogenbosch en Boxtel en tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg. Daarna nemen we één spoor buiten gebruik om ruimte te maken voor werkzaamheden voor het tijdelijk spoor.
Het tijdelijk spoor is nodig om op de huidige plek een 'verdiept spoor' aan te kunnen leggen, wat er over zes jaar moet liggen. De reden? Tussen Meteren en Boxtel rijden al meer reizigerstreinen dan voorheen en daar komen nog extra goederentreinen bij. Om dat treinverkeer soepel te laten verlopen, leggen we tussen Vught en ’s-Hertogenbosch vier sporen aan. Ook komt er een kruising waarbij treinen elkaar onder- en bovenlangs passeren. Om hinder voor omwonenden te beperken, leggen we het spoor in Vught deels ‘verdiept’ aan.
Lees meer over Vught Lees meer over Vught
Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal
Op station Amsterdam Centraal pakken we vanaf eind juni de spoorbakken en perrons één voor één aan. Ook verbreden we de oostelijke reizigerstunnel, vernieuwen we vijf spoorbruggen in de buurt en op de Dijksgracht maken we een ongelijkvloerse kruising. Het is nodig omdat we een groei in reizigers verwachten: van 200.000 per dag naar 275.000. De verbouwing zorgt er onder meer voor dat meer treinen sneller het station in kunnen rijden en dat er meer ruimte is voor reizigers.
Lees meer over Amsterdam Centraal Lees meer over Amsterdam Centraal
In Amersfoort werken we deze zomer zeven weken aan het spoor. We vernieuwen van 4 juli tot en met 18 augustus een groot deel van de sporen aan de westzijde van het centraal station. We ontknopen de sporen en richten de wissels slimmer in. Ook vervangen we het beveiligingssysteem op het emplacement en verlengen we het opstelspoor voor de zogenoemde PON-trein.
Daarnaast vervangen we kabels, leidingen en wisselverwarming en brengen we het perron bij spoor 1 op de juiste hoogte. Dit heeft gevolgen voor reizigers en omwonenden: er rijden zeven weken minder of geen treinen en de stad zal iets merken van het bouwverkeer.
Lees meer over Amersfoort Lees meer over Amersfoort
Van twee naar vier sporen
Dit jaar verdubbelen we het aantal sporen tussen Rijswijk en Delft Campus en deze zomer werken we daaraan. Dit doen we om het aantal treinen tussen Rijswijk en Rotterdam te verhogen, want het aantal reizigers groeit. In die regio worden de komende jaren zo’n 170.000 nieuwe woningen gebouwd. We doen dit dus voor een goede bereikbaarheid: meer en langere treinen mogelijk maken.
Lees meer over Rijswijk - Delft Campus Lees meer over Rijswijk - Delft Campus
Raadpleeg een reisplanner
Wil je met de trein reizen deze zomer? Raadpleeg dan voor vertrek altijd een reisplanner. Er kunnen bij de uitvoer van projecten minder treinen rijden of helemaal geen treinen. In sommige gevallen zet de vervoerder dan bussen in.
Veel gedaan, nog meer te doen
Begin 2024 hebben we al verteld dat we dit jaar meer werk dan ooit uitvoeren. Om het spoor veilig en betrouwbaar te houden en om meer treinverkeer mogelijk te maken. Kijk waar we werken (of dat al gedaan hebben) en waarom we dat doen.
Meer nieuws
-
Informatieavond over werkzaamheden in Wierden
20 augustus 2024
-
Eerste spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang gesloopt
14 augustus 2024
-
Nieuwe tunnel ingereden bij station Ede-Wageningen
8 augustus 2024